Yusuf BESALEL
3) Yazılar (Ketuvim): Kutsal Kitapın üçüncü bölümü; ibadetle ilgili şiirler (Mezmurlar ve Meseller), aşk şiirleri (Neşideler Neşidesi), aklı selim edebiyatı (Meseller, İyov ve Vaiz), tarihsel kitaplar (Rut, Tarihler I ve II.), (Ester, Ezra ve Nehemya) ve tarih, peygamberlik ve mistisizm içeren Daniel Kitabı gibi değişik edebi türler içerir. İbranicedeki Ketuvim (Yazılar) sözcüğü, külliyatın karmaşık tabiatına uygun düşmektedir. Yunanca yazılmış Kutsal Kitapta da görülebileceği gibi; Ketuvimdeki kitapların sırası kati bir şekilde saptanmamış olup, değişen geleneklere göre ayrı bir sıralama ve düzene tabi olabilmektedir. İbranice yazılmış el yazmaları ve neşriyatlar da bu tür değişiklikler gösterebilmekteyse de, bunun dozu daha büyüktür. Ketuvimin beş kitabı, geleneksel olarak Beş Tomarı (Megilot) şeklinde adlandırılır ve bayram günlerinde sinagogda okunur: Neşideler Neşidesi, Pesahta; Rut, Şavuotta; Eha, Tişabeavda; Vaiz, Sukotta ve Ester de. Purimde okunur. Daha sonraları, bu kitaplar bir alt bölüm oluşturdular ve bu tarzda düzenlendiler... bu akışkan düzene karşın: Tarihler Kitabı, yazılar bölümünün son konumunu teşkil etmektedir. Din alimleri, Tarihler Kitabı ile Kutsal Kitapın ilk kitabı olan Yaratılış arasında biçimsel benzerikler keşfetmişlerdir. Her ik kitap da insanlığın başlangıcına atıfta bulunmakta ve Yisrael topraklarına geri dönüşün önsezisi ile son bulmaktadırlar.
Yaratılış ile Tarihlerin dengelenmesi, tüm Kutsal Kitap için bağdaştırıcı ve kapsayıcı bir edebi temanın oluşumunu sağlamıştır. Birçok eski Yahudi kaynakçası, Kutsal Kitaptaki toplam kitap sayısını 24 olarak belirtmektedir. Bu sayının özel bir anlam taşıyıp taşımadığı belli değildir, fakat bunun suni olarak Küçük Peygamberlerin bir kitap şeklinde sayılmasından kaynaklandığı ve başlangıçta Ezra ve Nehamyanın tek bir eser olarak kabul edilmesine dayandığı anlaşılmaktadır. Samuel, Krallar ve Tarihlerin her birinin iki ayrı kitap olarak alt bölüm şeklinde tasnifi ise, daha sonraki bir gelişmenin ürünüdür. Değişken nitelikli ve 22 kitabı tanımaya yönelik bir tutum ise Josephus (Apiona Karşı, 1.38- 42) tarfından teyid edilmektedir. Burada Rut, Hakimlere; Mersiyeler Yermiyauya bağlanmıştır. Bu uygulama, Kutsal Kitapın Yunancaya ve Latinceye yapılan çevirilerinde de korunmuştur.
Kutsal Kitapın üç belirgin kütleye bölünmesi, içeriğinin kategorilere ayrılmış olduğunu ima etmektedir. Fakat bu, kitapları bir tür veya stil itibarı ile tasnife tabi tutmamaktadır. Halen geçerli olan bilimsel görüşe göre ise ,bu bölünme, Kutsal Kitapın içeriğini tasnif edilişindeki üç belirgin gelişmeyi simgelemektedir.
Tasnif Ölçüsü: Tasnif Ölçüsü tabiri burada bir kutsal yazılar kütlesinin sınırlandırılmış ve yetkin yazılar kütlesinin sınırlandırılmış ve yetkin tabiatını ifade eder. Kutsal Kitapa dahil kitaplar bazı dini topluluklar tarafından bağlayıcı mahiyette algılanırlar. Çünkü bu kitapların ilahi bir şekilde tecelli ettiği veya ilham olunduğu inancı mevcuttur. Tasnif Ölçüsü kavramı: Kutsal Kitapın nasıl Yahudi yaşamının odak noktası haline geldiğini anlatmakve Yisraeloğullarının nasıl Kitapın Halkı olduğunu açıklamak; öğretilerinin, değerlerinin ve ulusal ahlakının ulusun oluşumunun dokusuyla nasıl giriftleştiğini ortaya koymak açısından merkezi bir önem taşır.
devam edecek....
Kaynakça: "Yahudilik Ansiklopedisi", Cilt I, II, III Yusuf Besalel